Menu główne:
Zawieszenie i układ kierowniczy
Zawieszenie pojazdu – zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:
Elementy nieresorowane
-wachacze
-drążeki poprzeczne lub wzdłużne
-zwrotnice
-koła
-piasty
Elementy resorujące
-sprężyna śrubowa
Elementy tłumiące
-amortyzatory
W przypadku niewłaściwego doboru własności zawieszenia (sztywność elementów sprężystych, ich rozmieszczenie itp.) powstające drgania wpływają niekorzystnie na komfort jazdy, stateczność ruchu, a także na trwałość niektórych zespołów. Dlatego konstruując zawieszenie należy dokładnie zbadać wpływ jego własności na mechanikę ruchu poszczególnych mas. Zjawiska te analizuje się, posługując się ogólnymi prawami teorii drgań.